020 694 6327eko@ekodis.nl Open: maandag t/m vrijdag 8:00-19:00 uur | zaterdag 8:00-18:00 | zondag 10:00-18:00 uur

Kikker-erwtsnack

Ik hou ervan als het knappert in mijn mond. Wortels, bleekselderij, appels. Maar ook toast, biscuitjes en bladerdeeg. Lekker. Deze erwten knapperen ook. En je kunt ze de smaak geven die je zelf lekker vindt: knoflook/chili (zoals hieronder), wasabi, curry kruiden of zoet met honing en kaneel.

Ideaal voor bij een film: knappert gedachteloos weg zonder al te veel calorieën en zonder gluten natuurlijk. Maar ook in plaats van croutons in een salade of soep.

Ingrediënten:

  • 2 kopjes gekookte kikkererwten (uit blik of zelf gekookt)
  • 2 theelepels olijfolie
  • 1 theelepel grof ongeraffineerd zeezout
  • 1 theelepel knoflookpoeder
  • Snufje cayennepeper

Bereiding:

Verwarm je oven voor op 175 graden.

De gouden tip voor knapperige erwten is te beginnen met droge erwten. Of je ze nou uit blik (en goed hebt uitgespoeld) of zelf hebt gekookt, spreid ze uit op een laag keukenpapier en dep ze zo droog mogelijk. Het kan zijn dat er wat velletjes loskomen, die kan je weggooien.

Doe de erwten nu in een kom en voeg twee theelepels olie, de specerijen en zout toe (of iets anders, als je dat lekkerder lijkt). Meestal geldt de regel ‘hoe meer vet hoe knapperiger’. Dat is in dit geval niet waar. Houd je dus aan de twee-theelepel-regel. Of niet en dan heb je soggy erwten. Hussel alles door elkaar zodat alle erwten zijn bedekt met olie en smaakmakers.

Verdeel ze nu over een bakplaat en bak ze 15 minuten. Hussel ze door elkaar en verdeel weer en bak ze nogmaals 15 minuten.

Helaas blijven deze knapperige vriendjes maar een dag knapperig. Gelijk opeten dus. Wat trouwens ook weer niet het complete einde van de wereld is.

Recommended Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.