020 694 6327eko@ekodis.nl Open: maandag t/m vrijdag 8:00-19:00 uur | zaterdag 8:00-18:00 | zondag 10:00-18:00 uur

Gekonfijte walnoten (glutenvrij)

Het verlangen naar ongezond voedsel kan leiden tot de creatie van gezonder voedsel dat vaak nog lekkerder is. Van zin in de frietjes van de MacDonalds naar ovengeroosterde aardappeltjes en van onbeholpen ik-ga-nu-alle-keukenkastjes-af-naar-iets-om-te-snacken-terwijl-ik-weet-dat-ik-niks-in-huis-heb naar creatieve gember en rozemarijnkoekjes van kikkererwtenmeel.

Dit recept komt voort uit zo’n verlangen.

Ik ben namelijk een sucker voor suikerpinda’s. Ik weet niet waar dat roze kleurtje vandaan komt (en ik geloof ook niet dat ik het wil weten), ik weet daarentegen wel dat pinda’s niet onder de meest gezonde voedsel-soorten worden geschaard en dat dat laagje van geraffineerde kristalsuiker het wel af maakt qua ongezondheid. De conclusie die ik trek uit de som van bovenstaand wel- en niet-weten, is dat ik maar niet al te veel suikerpinda’s zal nuttigen in mijn leven.

Dus toen ik op een dag zin had in suikerpinda’s, in mijn keukenkastje keek en daar slechts een zakje walnoten en een busje speculaaskruiden zag staan, werden deze gekonfijte walnoten geboren.

Ingrediënten

  • 100 gram walnoten
  • 1 eiwit
  • 2 eetlepels speculaaskruiden
  • 2 eetlepels oerzoet
  • Flinke snuf zout

Bereiding
Klop de eiwit schuimig in een schaaltje (het hoeft geen merengue schuim te worden, maar te haastig geklutst is ook niet goed). Meng hier dan de walnoten doorheen. Voeg dan de oerzoet, kruiden en zout toe. Meng dit weer door elkaar.

Leg de walnoten dan op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Zet de oven op 150 graden en bak de walnoten 25 minuten. Laat ze helemaal afkoelen.

Je kunt ze, als het je lukt om ze niet in een keer allemaal op te eten, in een glazen pot met deksel bewaren.

Recommended Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.